30 نوامبر 2022- تحقیقات جدید نشان داد که خطر نارسایی قلبی در میان بیماران دیابتی که به مدت طولانی به دیابت مبتلا بوده اند و سطح HbA1c بالایی دارند، افزایش یافته است. نتایج این مطالعه در مجله ی بالینی غدد درون ریز و متابولیسم منتشر شد.

دیابت یک بیماری همه گیر جهانی است و خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی در بیماران دیابتی بالاتر از جمعیت عمومی است. مدت زمان زندگی با دیابت و کنترل قند خون، نقش بالقوه‌ای در خطر نارسایی قلبی (HF) در افراد دیابتی دارد، اما در مورد آن عدم اطمینانی وجود دارد. از این رو محققان مطالعه ای را برای بررسی ارتباط مدت زمان دیابت و کنترل قند خون با خطر ابتلا به HF انجام دادند.

نزدیک به 23754 فرد مبتلا به دیابت، اما بدون نارسایی قلبی در زمان ثبت نام در مطالعه ی UK Biobank ، برای این مطالعه انتخاب شدند. همه شرکت ‌کنندگان مدت ابتلا به دیابت را خود گزارش کردند و وضعیت کنترل قند خون آنها توسط سطوح هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) بررسی شد. ارتباط طول مدت دیابت و کنترل قند خون با بروز بیماری قلبی با استفاده از مدل‌های چند متغیره کاکس که برای عوامل خطر سنتی تنظیم گردید، ارزیابی شد.

نتایج:

· طول مدت دیابت و سطح HbA1c هر دو با خطر ابتلا به HF مرتبط بودند.

· نسبت های خطر برای مدت زمان دیابت (در مقابل کمتر از 5 سال)؛ و نسبت های خطر برای HbA1c (در مقابل <53.0 میلی مول بر مول یا 7 درصد) به شرح زیر است:

 

· خطر بالاتر نارسایی قلبی(P برای تعامل = 0.026) به ویژه در افرادی با طولانی ترین مدت بیماری (15 سال یا بیشتر) و کنترل قند خون ضعیف تر (HbA1c مساوی یا بیش از  8 درصد) مشاهده شد.

بنابراین، این مطالعه نشان می دهد که خطر نارسایی قلبی در بیماران دیابتی با افزایش طول مدت دیابت و افزایش سطح HBA1c ، افزایش می یابد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/higher-hba1c-levels-and-longer-duration-of-diabetes-increase-hf-risk-among-diabetics-103145